onsdag 3 augusti 2011

Den lille havfruen

Ute till sjöss, en strålande Augustimorgon.

Jag hade kollat på det där blocket förra gången vi var här,
och hela kvällen igår.
Gått å klämt på de fina formationerna på toppen,
gjort några lätta ståstarter i pissetofflorna.
Friktionen är enorm,
slopersarna vackert skulpterade
och östsidan på blocket brutalt överhängande.

Den ligger dock för nära vattnet för att kunna padda upp ordentligt,
varför en ny disciplin får instiftas för att klättra den: SWB.
Shallow Water Bouldering.

Solen värmer upp min kaffetörstande kropp,
sjöröken skingras och jag släpar ut en dyna ur ruffen.
Plockar fram bummelkassen och börjar kolla på allvar.
Stålborsten har inte mycket kvar att ge efter den senaste tidens myckna bumlande inne i Tranås,
och de sista stråna går åt ganska snabbt här. Lavarna är soltorkade och fossiliserade,
vassa kanter som skär in i fingrarna vid varje grepp.

Efter en stund har jag rensat ett fint men svintungt problem på sydvästsidan,
sittande laybackstart på crimpers, hålla kvar anspänningen och flytta upp handen till ett taskigt, bakvänt grepp...gång på gång flyger jag av, skinnet på fingrarna börjar nötas ut...

dags att skifta fokus. Går runt hörnet...men här då!
En lätt led, äntligen. Tji!

Får slita som ett djur även här. Det är bara två flytt egentligen, men
fötterna vill helt enkelt inte sitta kvar på klippan. Jag har funnit den enda kvadratcentimetern på blocket utan friktion, och just där måste jag ha högerfoten för att orka resa mig.
Till slut går det, och Havfruen I är satt.

Hade tänkt ge mig här, eftersom jag visste att den kanske finaste linjen,
på den överhängande delen, är på tok för svår. Har känt på den några gånger,
men det är bara för tungt. Då ser jag plötsligt en lösning!
Börja runt hörnet, en ganska tung resning på fina grepp,
ta toppkanten och traversera in.
Yes.
Det funkar efter några försök,
men mantligen upp från överhänget är i jävligaste laget.
Havfruen II.

Under tiden har min dotter Neha FA:at den lite lättare Havfruen  III, och frågar:
"Pappa, varför gick du inte här? Det var mycket lättare!"

En befogad fråga.


2 kommentarer: