söndag 4 september 2011

Frukost vid Kennys Crack

Det finns mycket tyckåtänk angående stilen på en bestigning.
Man skiljer mkt noga på Onsight (som betyder att man inte har en endaste förhandsinfo om leden), Flash (som innebär att man har info om vilor, säkringar och dyl, eller sett någon klättra leden, och Redpoint, som helt enkelt är när man har övat in leden, antingen på topp eller på led, och fallit av).
Whatever. Klättring är klättring, och det ägnade vi oss åt idag, jag och mina fellow höglandsklättrare. Till den skaran räknar jag idag även de utsocknes trevliga människor som besökte oss över helgen. Ronny, Niklas, Petter, Joanna å Jonathan.

Skådeplatsen var Kennys Crack, Jonsbo, en led som jag håller på att jobba in.
Gradlimit, definitivt, men jag kommer en bit längre för varje gång.
Dagens framgångar fick mig t.o.m att tänka på ledpress i höst.

Petter hade ju förstabestigningen på leden, Ronny gjorde idag andrarepetition, Flash.
Båda herrarna är väl bekanta i grad 7, och gör leden utan större svårigheter.
Förstarepetitionen är dock den hittills mest imponerande.
För Niklas är det gradlimit, och han gjorde idag en storstilad Flash, av vilken det mesta hamnade i min kamera.

Håll till godo med filmen om en vanlig dag i en Höglandsklättrares liv.


1 kommentar:

  1. Breakfast att Kennys är ingen dålig rulle. Saknade Audrey bara annars full pott ;)

    SvaraRadera