tisdag 10 maj 2011

Lätt klättring, Stora Juggar!

Jag kan höra dem alldeles utmärkt.
De där rösterna som vill mig väl, och som önskar att fingrarna ska bli bra nån gång.
Har haft ett rätt smärtsamt år, pulley-wise, p.g.a för intensiv fingerträning inomhus.
Högerhandens pek- å långfinger, a2 å a4 på båda har varit ömma, och jag min idiot, har gått emot gängse praxis, och tejpat och kört på.
Climb In var första klättringen på nästan ett år som gjordes otejpad, vilket funkade bra ända tills den där crimpen på Mirceas Led. Aj. Igen. Tejp på. Satan.

Nu är mitt korttidsminne sålunda funtat, att en lärdom sällan stannar länge,
varpå jag ikväll beslöt göra ett press på mitt urban-projekt.

En liten klippa mitt i stan, men som bjuder på fantastiskt fin och relativt hård klättring, har börjat projekteras,
och första gången där var i söndags.
Då toppade vi alltså på den här fina 6:an, och ikväll var det dags för ledpress.
Trots sina ringa 9-tal meter bjuds man på mycket teknisk, fin och samtidigt hård klättring:

Upp i en dieder, jamma in tre av vänsterhandens fingrar, gå ut i layback och hitta balans.
Upp med högerhanden till en liten crimp, jobba upp fötterna på friktion och smear.
Flytta högerhanden in i diedern, ut i gaston och hitta balans. Försiktig sträckning med vänsterhanden upp i det efterlängtade fingerjammet. Lillfingret ner, tummen ut.
Det här är inte nåt jäkla Utbyjam med "mjuka" stora knoppar att "vila" på.
Det här jammet är vasst och glashalt. Men ändå nåt av det bästa man får.

Ut sen med högerhanden, hitta nya crimplister, jobba upp fötterna, och så är cruxet avklarat.
Kvar återstår en layback med vänstern på ytterligare crimplist, luta ut kroppen åt höger, hitta mikrosteg för fötterna och så kommer juggen.

Mina stackars pulleys hatar mig nu, värker och står i, men sorry,  jag kunde inte låta bli.

Tror att leden kvalar in på nånstans i den hårdare ändan av grad 6.
Hårdare om man placerar grejor själv, då det rör sig om rätt små säkringar.

Jag ledde den på förplacerat skrot.

Men är det sportklättring så är det.


                                                     Tanz Debil, grad 6

3 kommentarer:

  1. Jag som trodde att gängse praxis var just att tejpa hårt och köra vidare... menar du att praxis skulle vara att vila?

    Crimp på mirceas? tvi...

    SvaraRadera
  2. Rajt u R. Men kanske inte att köra på med ytterligare hårda crimpar när pullysarna klagar. Ang. Mirceas, så fungerade inte taktiken att crimpa knopparna, så det kan vi lägga i off-betalådan.

    SvaraRadera
  3. krimpa bredvid en fin fingerspricka , låter inget bra ...

    Bra att du utforskar världen och upptäcker nya vägar .

    SvaraRadera