fredag 18 mars 2011

Tankar om "utesäsongen".

För å få lite fart på bloggen, eller bara för att jag lider av fingerdiarré kanske, tänkte jag kolla det här med begreppet "utesäsong" lite.
Idag damp det rykande färska numret av Bergsport ner i lådan, och i Liungmans lysande ledare, som raskt fick mig att längta efter solvarm klippa (bra skrivet, John!), så fann jag följande formulering, eller nåt i stil med: "Utesäsongen börjar inte i maj, den börjar när solen tittar fram.." eller så (förmodligen felcitat, men andemeningen var sådan).

Det är klart att det i ledaren är "klippsäsongen" som avses och inte "utesäsongen", då jag vet att skribenten är en aktiv isklättrare den frusna delen av året.

Tyvärr blir det inte utesäsong nånsin för en del, de hänger på klättergymmet höst å vintertid, å ägnar sommarn åt å bada. Synd, kan jag tycka, (högst personligen) då jag själv fick smak på att det är uteklättring som är livet (!) ganska tidigt i "karriären", när en klubbmedlem hipp som happ frågade om nån skulle med och isklättra. Självklart, skrek jag, å pang så var jag fast.

Det är ute jag hör hemma, även om inneklättring kan va ett nog så nyttigt komplement (läs: träning inför klippan). Det har fått mig att återupptäcka min gamla kärlek till naturen, och spelade säkert en avgörande roll när jag bestämde mig för att ta tag i min gamla dröm att bli biolog. Den uppförsbacken, med ofullständiga betyg från en estetutbildning, var inte ens brant sva. Det har vart toköverhäng, säkert 7-, hela vintern. Men det funkar.

Så här har "utesäsongen" sett ut so far i år:


2:a Januari: Wystrännan, Kisa, WI4. Johan R har just lett, 35 meter Skotsk Gully i södra Östergötland.
Står på To-Do-listan.

6:e Januari: Undertecknad leder 15m fruset vattenfall, Stalpet, Aneby, c:a WI3. Lätt, men sprött. Fullt flöde under isen..

23:e Januari: Yours Truly tar bild på stand, efter c:a 40 m WI3, Klevberget, Kisa. Spännande bestigning, med lite oväntade mixinslag..



28:e Januari: Dörraberget, Svanasjön, Sommen. Jag ledde det vänstra hyllsystemet, 60 meter, c:a WI4. Martin N tog det mixade insteget först (brr, psyke..), samt klippte stora fallet WI4, utan tvekan. Det syns bitvis till höger. En av vinterns finaste dagar.


28:e Januari igen: Martin N sprutar is på toppen av Dörraberget.


11:e februari: Satte mitt psyke på prov, gav mig på en m5/6 på hemmaklippan strax utanför Tranås. Slutade med bailad led och avfirning i ovanstående rigg. Shitpomfrit, men man tager vad man haver!
(fotnot: Tog leden nån vecka senare, med mkt hjärta i halsgropen. Tuffast hittills.)


6:e Mars: Utby & Fjällbo, på bilden Spagaten 5+, å Snett åt höger 5+. Båda onsajt, men den senare gick jag rätt fel på, vilket renderade mig ett fint förstemansfall i en rätt kasst placerad blå mc. Den höll. :)


Har hänt en del annat, men poängen är väl att "utesäsong", är ett konstruerat begrepp.

Fridens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar