söndag 27 mars 2011

Inomhus schminomhus


Skinnflådd -
inomhusklättringen
bryter ner mig

……………………………………….

Den lilla Haikun får sammanfatta dagen,
medan fingertopparna skriker av motvilja vid varje tangenttryckning.
Men blogg - aj! - ar man så gör man.
Då är det som på sloperkruxet - det gäller att hålla i.

Idag gick del två av Höglandsklättrarnas bouldertävlingstrilogi av stapeln. 
Den första var i Sävsjö i November, vilken renderade mig en sjätteplats å den jävligaste av fotstukningar.
Liksom:  "Kul att du kom, å här är en smäll på käften som tack för att du ställde upp".
Tog tre månader, sen var jag i hyfsad shejp igen.

Idag: Eksjö.
Ett trettiotal välskruvade och kämpiga problem, fick väl gjort ett knappt tjugotal av dem. Ingen stukning för mig, men väl för en annan stackare som damp i golvet, och nu kollar på 3 månaders aptrist rehab.


Johan H på en bökig historia


Jag på en mindre bökig


Mia kör brant



Den tredje tävlingen håller vi i Tranås den 9 april, känn er välkomna! Undviker jag skador då, ser jag fram emot en lysande klippsäsong. Det är ju trots allt på klippan jag vill vara, och, ja - inomhusklättringen är ju vansinnigt påfrestande på kroppen.

När hörde du talas om att nån hade spräckt en pulley utomhus sist?
Det sker säkert, men de flesta överträningsskador inom klättring tror jag sker inomhus.

Värma upp. stretcha, blablablabla…skiter man väl i? På' t ba! 
Nä, kanske får suga i sig faktumet att man är över trettistrecket nu, och lär väl inte bli vigare precis.

En trevlig detalj med dagen var att jag gick å vann en sån där fin buff som nu ska pryda mig från nacken och upp i olika konstiga knopar. 
Det går tillochmed att göra en piratmössa av den. Fränt. 
"Aaar, aarr, she blows!" hördes han ropa från utsteget på Tuborg. 

Ska bara skaffa en sabel till, sen man kan tampas på allvar med sina runout-demoner.



En tristare detalj var att vi hade tänkt åka till hemmaklippan Skallaberg på hemvägen, göra Glesbygdsstege. Lite After-Boulder.
En klockrent 3-stjärnig 6-, brant hangel, 20 meter. Har både lett den å gått andreman flera gånger, men ack, sicken trevlig led det är. Tål repetition in absurdum.

Taggad som stryk, racket låg och sjöng lockvisor i baksätet och kvicksilvret lovade sånt där fint Karlssons-Klister-stick.


Glesbygdsstege, 6-, andreman, 2010


 TJI! Alla farbara vägar till klippan var blockerade av snö, sen träd, åså snö igen. Lägga på is. Hoppas på sol. Kolla igen om en vecka.

Sån är den, klättringen. 
Och icke-klättringen med för den delen.

3 kommentarer:

  1. Är det långben nyberg man siktar där på toppen av stegen?
    Fan va lockande grundrisse ser ut för övrigt.. mumma!

    SvaraRadera
  2. Korrektamundo, bra syn där. Jo, han gjorde sitt andra försök den dagen, å hade just satt den.

    Grundrisse är nog värd ett par-tre stjärnor, 7- offwidth..kommer ta ett tag innan jag ger mig på den. Hänger över c:a två meter. Brr. Ta med C4 #5 å #6, så säkrar jag dig gärna i sommar!

    SvaraRadera
  3. Sjukt fin led glesbygdsstege faktiskt! Jag var och hälsade på långben i somras. Fick pisk på den nedre offwidthen då, var ur form..
    Men jag är sugen på grundrisse.

    Tror dock inte min kalender kommer tillåta ett besök till skogarna.

    SvaraRadera