fredag 8 april 2011

Nyttan med att falla

Som en del av er redan listat ut, trots mitt svulstiga knattrande på tangenterna, så är jag på intet sätt någon styv klättrare. Började för ettåetthavt år sen, gick på trad för nästan precis ett år sen. Klättrat tokmycket sen dess, men haft stora problem med ledpsyket, och gärna velat placera saker ett par meter över huvet före varje move.

Hållt andan.
Hållt mig till femmor.
Lärt mig the tricks of the trade.

Tycker väl själv att jag lägger hyfsade bitar, men steget från femma- till sexaregistret har visat sig rätt svårt. Mest p.g.a att det är läskigt att falla i sina egna prylar.

En dag på senhösten förra året kom, som jag tyckte, genombrottet. En dag på Korpberget som renderade mig fall i såväl egna bitar, som i en gammal pitong. Allt höll, och jag kände mig enormt upplivad av det hela. För tusan, vågar man falla, så kan man ju gå på vad som helst!

Den här nyvunna kaxigheten fick mig sen att leda på isskruv i vintras, och gav mig en hel del trevligheter på kuppen. Very well, det är historia nu, nu är det vår igen och en strålande klippklättersäsong går oss till mötes. Varför jag idag tänkte ta tag i ett av de där projekten jag föll av i höstas.
Kimstadlogik på Korpberget, grad 6.
Som idag var mer än lovligt blöt. Den brukar alltid vara lite slaskig högst upp, men det kan man i vanliga fall gå runt.
Det jag inte såg idag var att vätan sipprat ner några meter extra och gjort de där redan kassa handjammen slemblöta och gröngeggiga.

Mer fallvana. Whoppee. Fast jag hade såklart velat sätta leden, men när jag sist kollade med Geologiska Institutionen, spådde de ingen plötslig nedvittring av bergen i Kisatrakten, så den finns väl kvar..

Onsightförsök sen, ny 6:a, Läderlappen. En led som ser grymt fin ut, även om den är kort. Lite skrambel upp på en hylla leder till ett kämpigt uppsteg till en fingerspricka. HÅRT! Tog mig en bit, fick ge mig och det hela slutade med att jag fick aida resten av leden. 6:a onsight är inte riktigt min grej. Ännu.

(fotnot: Ser inte mig själv som gradjägare, men kunde man nån gång känna sig hyfsat bekväm i sexaregistret, så tror jag det öppnar upp en ganska stor och härlig värld. Äh. Whatthefuck, det är ändå för fikat efteråt man klättrar, eller?)

Avslutningen på dagen blev ZickZack, som enligt mig är kraftigt sandbaggad. Den står som en femma, men frågan är om den inte tangerar 6- egentligen. Åtminstone hård 5+. Tunn fingerspricka, med försiktiga steg på känsliga knoppar, men en läskig runout på slutet.
Jag hade just sopat av den, varför ekvationen Min Slintande Fot + Ett Nysopat Slemmigt Steg = Skit Också. 

Har ju lett den tidigare, och tänkte att den skulle bli en fin avslutning på en dag utan avtickningar. I helvete heller.

Men mitt uppiallt är jag mycket nöjd, de där fallen kommer förmodligen rädda hela säsongen. Som en vän sa när jag menade att det är "nyttigt att falla" : Amen!

Här är filmen om dagens fall:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar