fredag 22 april 2011

Den magiska sexagränsen

..har jag vart å nallat på ett tag nu. Känner mig långt ifrån bekväm där, men när jag började våga lita på mina säkringar så pass att jag kunde tänka mig att falla i dem, öppnade det upp en hel del.
Som idag, på Korpberget, Rimforsa.

Projekt nr 1: Caramba, 6-, 32 m ihållande jamklättring, tre stjärnor.
Backade ner från den i höstas p.g.a ett blött och viktigt jam 4 meter upp. Idag var det Cruising with reuben and the jets hela vägen, jammen satt som åsanisses gamla hatt och bättre klättring har jag nog inte haft. Å alltihop i stort sett onsight.

"Mycket klättring för pengarna", anmärkte Gustaf L när han följde, och erkände att han hoppats på mitt snara avflygande av nämnda led, på vilket han skulle få leda den istället...:) så fin är den.


De sista 15 metrarna av Caramba

Efter den upplevelsen, fick jag sen bevittna Gustafs onsightförsök av Titta jag flyger, en sexa Offwidth.
Det här är en kille som iallafall flashar 7- en bra dag, men jestanes vad han fick kämpa. Offwidth är äckligt, för att inte säga på gränsen till perverst. Hade ingen längtan att följa honom på den.

Projekt nr 2 för mig, Kimstalogik: En superfin jamspricka längs upp för en aréte, grad 6. Har fallit av den två gånger innan, men idag var förhållandena perfekta. Och så gör jag givetvis fel på förstacruxet, och ramlar av två gånger idag med.
Gustaf bestämmer sig för att onsighta den, vilket han också gör utan större svårigheter, och mitt mod stiger igen. Hade lovat vara hemma tidigt idag, långfredag som det är, så nu var det bråttom om jag skulle få ett försök till. Ganska trött nu, sexaregistret sliter märkvärdigt mkt på min 31åriga lekamen. Men magkänslan var bra, jammen satt, och till slut också hela leden.

Stor triumf för undertecknad, och nu känns det som det öppnar upp sig en hel del möjligheter klättermässigt. Får hoppas den känslan varar åtminstone över Climb In. Som f.ö bara är 6 dagar bort. Whopeee.

Liten film från äventyren på Korpbergets Västra Flank, med musik av den formidable Tom W:


2 kommentarer:

  1. En lättare beta (än den på filmen) för mig på "Titta jag flyger" var att göra en layback när sprickan blev bredare. Bra tag runt vänstra kanten och ok knoppar att stå på, på höger sida om sprickan.

    SvaraRadera
  2. Bra. Den betan sparar jag till den dag jag känner att jag måste späka min kropp och själ med dylik masochistperverterad klättring :)

    SvaraRadera