fredag 15 april 2011

Rädslan är en illusion!

..det vill säga, för en del.

Var ute några timmar vid lokala klippan idag, med kompisen R.
Han hade inte klättrat ute på 6 år, men var nybliven ägare till en fint tradrack, och suget var det inget fel på heller. Vi bestämde att jag skulle leda, han följa, å så skulle vi se om han kunde leda samma tur.
Nemas Problemas, jag hoppade upp på Professor Drövel, vars första säkringspunkt befinner sig gott å väl 7 meter över backen. Rätt shaky var jag (nä, ledpsyket å jag har lite att jobba på, förhållandemässigt. Parterapeuten säger att om vi bara öppnar oss för varann, så kommer det mesta gratis. Men fru Psyche är en svårflörtad dam.) och översäkrade nog en del, väl möjligheterna börjat infinna sig. Men bättre mkt än litet.

Sen var det R's tur, up we go, och när han når första placeringen säger han att han nog hoppar över den. Gulp, tänkte jag, som ju visste att det bjöds på ytterligare runout efter den. Vilket resulterade i första kilen efter 15 m. Enormt stabil på fötterna, och uppenbarligen i huvudet med, gjorde han sin första tradled på 6 år, 25 meter, tre säkringar. En del skulle kalla det galet, men så lung som han var i klättringen, kan jag inte vara annat än imponerad.

Får jag en pyttebråkdel av det där psyket nästnästa helg i Utby, så vore det fasen om man inte ska våga falla av Tuborg. Eller bättre upp: Sätta den.

3 kommentarer:

  1. visst kan det känas beundransvärt med stålpsyken. men betänk hur domen mot din kompis hade blivit om han gått i backen efter att ha passerat den uteblivna säkringen. Då hade han inte varit så tuff längre.... eller rättare sagt, han hade legat på akuten och varit skittuff.

    SvaraRadera
  2. Du vet att , alla de där sakerna vi har med oss upp, som skramlar och vi trycker in i sprickor , de finns där för att skydda oss . Tillsammans med repet så gör de att vi landar mjukt några meter längre ner, helt oskadda.
    Så när det gäller tuborg så säger bara , kör så långt du kan och koncentrera dig på klättringen , inte på fall eller camvinklar eller faktorer mm mm .
    Och tips nr två , när det är lätt klättring (allt är relativt) så fungerar du som säkring , bara kör .

    MVH / martin

    SvaraRadera
  3. Haha, ja, jag tänkte mer på den avslappnade approachen. Tänker inte underlåta att säkra på Tuborg, nänämensan. Mkt ovanligt att undertecknad går så långt över säkringen att jag har den vid fötterna..:)
    Kamvinklar å fallfakirer lämnar jag åt herrarna på Utsidan.

    SvaraRadera