torsdag 23 juni 2011

Direktresultat

Sedan en tid tillbaka har jag läst och begrundat Dave MAcleods "9 out of 10 climbers make the same mistake".
Mycket läsvärt där.
Tekniktips och inställningstips varvade i en salig blandning, som jag ikväll fick tillfälle att tänka på, när jag bröt klätterpausen med lite inomhusklättring.

Jepp. Inomhus. MItt i sommarn? Jo, men är det regnigt så är det.

En grundlig uppvärmning medelst lite bouldertravers + några leder i 6:a registret, bekanta sådana. En på lead, resten på topp.
En ordentlig stretching sen, allt enligt regelboken, och upp på det som var mitt stora inomhusprojekt för ett drygt halvår sen: En led, byggd av en gammal ihjälkapad bokhylla, 15 meter, alla grep cirka 2 cm tjocka.
Mycket balans, några hårda pinchar, mycket väggsmyg.
Nånstans i grad låga 7.Satt som en smäck ikväll, och jag kunde fokusera på rörelserna, momentet, ledläsningen...

Jag kan varmt rekommendera MacLeods bok: Man känner rätt ofta att: Jamen det där vet jag ju redan.
Men hur ofta tänker man aktivt på teknik, förberedelser och det andra när man klättrar?
Bra att se det på pränt, och att bära med sig det till klättringen.

Allt är inte prestation.
Låt en del av tiden innefatta träning också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar